Vad hände med julkänslan i år?

Så var det Julafton igen. Utanför mitt fönster är det mulet och marken är grön...
Jag saknar barndomens vita jular...de som var så olidligt långa, och samtidigt så underbara. De då man fortfarande ville tro på tomten. De då julen verkligen var magisk.

Jag har alltid älskat julen. In i det sista, efter att alla mina kompisar gett upp och förlikat sig med att se på julen som bara ett kommersiellt jippo, höll jag fast vid att det var något viktigt, något speciellt...ja. Något som jag inte kunde leva utan.

Men i år har jag inte fått någon julkänsla. Inte alls. Så, det är julafton. Jaha, va trevligt...
Kanske beror det på finanskrisen, som fått alla att spara på pengarna och säga "Vi byter inte julklappar i år va? Vi gör något tillsammans istället "(vilket iof är mysigt, men inte riktigt samma sak).
   Utan prasslet av papper är det inte jul! Utan hetsshopping blir det ingen jul.

De få julklappar jag köpt i år har inte heller varit som vanligt...jag brukar alltid lägga ner min själ i att hitta DEN PERFEKTA julklappen till varje person (det kanske inte alltid lyckas, men det har iaf alltid varit mitt mål). I år ringde jag och frågade vad de ville ha...och köpte julklappen därefter.

Nästa år, då ska allting vara som vanligt (säger jag nu, när jag inte ens vet om jag kommer att vara hemma då...eller vad jag kommer göra då...). Och julklapparna ska vara många, och perfekta, och genomtänkta.

Nu lyssnar jag på Absolut Christmas, desperat på jakt efter julkänslan...och det hjälper lite...

God Jul på er alla, jag hoppas ni har hittat den där magiska julkänslan, blandningen av hemlighetsmakeri, doften av julmat, granen och ljudet av julsånger blandat med hela släktens kollektiva tjafs...Det är så det ska vara.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0