Varför lär vi oss sånt här?

Jag har (äntligen!) nästan (har 2 sidor kvar :() tagit mig i genom de sista sidorna som jag har till provet på fredag.
De handlar om hur Skanderna bildades, och om olika mineral, och var de används.
Inte så..men när kommer jag någonsin att få användning av kunskapen att "cement består av ...."

Dessutom hatar jag den här läroboken! 

image35

Ex. Vad är malm?

Då står det

"Med det (malm) avses en ekonomiskt brytvärd koncentration av mineral ur vilka det går att framställa metaller, t ex järn, koppar och nickel. För att vi ska tala om malm krävs det alltså att det ska vara lönsamt att bryta ett malmmineral, dvs kostnaden för gruvdrift och transport till marknaden måste vara lägre än det pris man får vid försäljning av malmen"

Är det bara jag som finner det förolämpande att läroboksförfattaren ansåg det nödvändigt att förklara begreppet lönsamt för oss???

Varefter den motsäger sig själv senare i texten:

"Brytning på stort djup är lönsamt bara om malmkroppen är stor och om malmen har hög metallhalt."

Va? Jag trodde det var tvunget att vara lönsamt för att ens få kallas malm???

Jag hatar verkligen
när läroboksförfattarna förklarar det man förstår (lönsamt), och glömmer att förklara det man inte förstår! Och när boken förvirrar än så att man efter att ha läst tror sig veta mindre än när man började!

Frust! (Ett uttryck för enorm frustration :P)

Babyfood


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0