Tjejsnack v. 45

Tjejsnack Vecka 45
Jämlikhet Ämnet kommer från Linda J
  • Vad är jämlikhet för dig? Det är inte att vi måste göra allting exakt likadant, utan att man bedöms för vem man är som person, och inte vilket kön (etc.) man har. Alltså för vem man är, inte vad man är.
  • Kallar du dig för feminist? Motivera gärna! Nja. Jag tycker att feminismen har blivit något helt annat än vad den egentligen står för, och jag tycker inte om vad ordet associeras med. Så nej, men jag är det.
  • Är det viktigt att det är 50/50 manliga och kvinnliga chefer? Nej, jag tycker inte det. Jag tycker att kvoteringen bara visar hur lite jämnställt vårt samhälle är. Den bästa personen ska få jobbet, och då ska det inte spela någon roll vilket kön den personen har (och det ska gälla åt båda hållen!). Men det är klart, det verkar ju konstigt om det bara är killar som "är kompetenta", och alltså får jobben.
  • Har du någon gång blivit diskrimerad på grund av att du är tjej? Nej, inte på riktigt. Klart att man har fått gliringar från killar med för stort ego, om man är bättre än dem, men mest på skämt.
  • Är det viktigt att föräldrarna delar 50/50 på föräldrarledigheten? Både ja och nej. Man ska vara ledig så mycket man kan, och den som har bäst möjlighet ska vara hemma med barnet. Så länge det inte är för att jag (eller någon annan) är kvinna som den får stanna hemma mest så tycker jag att det inte spelar så stor roll. Dessutom är det väl mer ett privilegium än en skyldighet att vara hemma med sitt lilla barn?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0