Purpurskimmer och Krig och fred

Gäsp. Har nästan precis vaknat (ja, jag har vänt uppåner på dygnet, men det är sommar!).

Jag har suttit och läst "Brev från ljusårs avstånd" av Jostein Gaarder. Jag älskar honom. Hans böcker är fantastiska! Jag vet att jag vid min stigande ålder, och författarambitioner, kanske borde läsa mer seriös litteratur, men jag kan inte.

Jag anser att ungdomslitteraturen, när den är som bäst ("tvillingarna" t.ex. räknas inte), har en magi i sig som inte någon "vuxenbok" har kunnat mäta sig med. 

Jostein Gaarder, Astrid Lindgren och L.M. Montgomery väcker min slummrande naivitet, och den växande cynikern inom mig får sig en törn. Jag tror att vi, de moderna människorna, behöver lite purpurskimmer i våra liv, i mycket större utsträckning än tidigare generationer. Då togs barndomen ifrån barnen för att de skulle överleva. Nu tas den ifrån oss bara för att vårt samhälle snurrat bortom all kontroll.   

                                                        image7

Jag har i alla fall gjort upp en lista på böcker jag skall hinna läsa/ läsa igen under sommaren:  

Krig och fred (den sitter på min bokhylla, men jag har än så länge inte mer än öppnat den)
Brev från ljusårs avstånd (läser troligtvis ut den idag)
Un sac de billes (på franska!)
Drömslottet (boken jag alltid fastnar på i Anne-serien..i år skall jag komma vidare)
Vad hände på vägen till Damaskus (så fort kristin har läst ut den skall jag låna den)
Harry Potter and the Deathly Hollows (så heter den väl? kanske orkar läsa den på engelska...)
Modoc (har läst den 2 gånger, men jag ÄLSKAR den. Den är helt underbar!)

Än så länge var det väl bara de...men det kommer säkert bli fler... 

Tipsa gärna om fler böcker om ni vill! Eller dra inpiration från mina...

En med purpurskimmer i ögonen
Babyfood

Kommentarer
Postat av: Ellinor

Jag håller helt med dig! "Vuxen"litteraturen saknar magin på nåt vis... Modoc- vad är det för en? Antar att du rekommenderar den? Jag behöver lite nya böcker så är på jakt efter några måsten:) Trevlig helg!

2007-06-15 @ 21:50:32
URL: http://mariaellinor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0