Ebba von Sydow

image2


Jag känner att jag måste skriva ett eget inlägg i debatten som rasar, både på internet och i media. Många har förmodligen läst diverse artiklar om trakasserierna, och idag var det en stor artikel om Ebba i "Två dagar" (Göteborgs-Posten).

Jag förstår att människor kan tycka att det hon står för inte är hälsosamt, att hon ger unga tjejer en orealistisk bild att leva upp till. Men det är inte sant! Människor som påstår det verkar inte förstå att kraven finns där ute, även utan Ebba. Modevärlden och glamkulturen är inte något som Ebba hittat på, och det är inte bara hon som delar ut daglig propaganda i "såhär skall du vara"-anda.

Jag håller med om att den här ytligheten inte är sund, men den finns där. Om Ebba valt att göra en karriär på unga tjejers osäkerhet så är det bara smart. Någon måste ju tala om för oss att "grönt är så 2006" , så varför inte Ebba? Varför skyller vi på dem som gör ett yrke av samhällets idioti, och inte på den i sig själv? Paris Hilton, Ebba, alla designers, dem fyller våra liv eftersom vi gjort dem tomma!

Dessutom, Ebba hjälper faktiskt människor. Hon har hjälpt mig enormt. Jag går på en skola där det här är viktigt, och utan Ebba vet jag inte om jag hade klarat mig. För även om jag inte faller i den hysteriska gruppen, och även om jag hade råd inte skulle lägga så mycket pengar på en väska eller vad det nu må vara (eller..jo..om jag redan hade köpt allt annat jag vill ha), så är det viktigt att veta! Det är mycket viktigare för mig att veta vilken som är den nya "it"-väskan, än att veta vad som händer i mellanöstern.

Det låter konstigt, men det är det inte! Vad som händer i mellanöstern vet jag ju i alla fall (och det håller jag mig också underättad om, för att jag är intresserad). Vilken den nya "it"-väskan är, det har jag ingen annan som talar om för mig (hemma hos mig pratar vi politik runt middagsbordet, inte mode). Varifrån skall jag nu få denna visdom? Jo, från Ebba.

Jag har gått från att tro att Adidas var ett "märke" till att kunna rabbla loggor och designers som ett rinnande vatten. Jag vet vilka jag tycker om, vilka man skulle ha förra året och vad som är inne just nu. Det gör det så mycket enklare att vara bland tjejer som faktiskt köper dem här sakerna!

Ebba och Vecko-Revyn har varit en guide, och en stor hjälp till att förstå den konstiga värld jag hamnat i. Och den är egentligen inte så kontig. Jag har kompisar som bara köper dyra märken för att de vill ha bekräftelse. Der är så mycket lättare att slänga på en Fred Perry tröja än att prata och öppna upp sig. Det fungerar precis lika bra. "Du är en av oss" säger tröjan till de förbipasserande, alternativ "Du är en av dem".

Vi måste alla tillhöra någon grupp. Ebba gör det bara lättare att komma in i den. Att lära sig de sociala koderna. Och om någon vill vara bara yta, så är det den personens fel, inte Ebbas. "Unga tjejer" måste faktiskt också kunna tänka och göra egna val. Annars spelar det verkligen ingen roll vem de har som förebild. Då är de bara yta!

En upprorisk och förbannad
Babyfood

Kommentarer
Postat av: Lelle

Var inne på veckorevyn.com och hitta din bloggadress och komentar där. Skönt att se att det finns fler där ute som delar den åsikten om underbara Ebba. Hoppas även hon läser ditt inlägg, det var väldigt trevligt skrivet av dig!!

2007-06-02 @ 20:13:18
Postat av: Babyfood

tack så mycket lelle. Jag försökte :)
Och ja, jag det hoppas fakiskt jag också..

2007-06-02 @ 20:28:09
URL: http://babyfood.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0