Barn eller karriär?

Vi hade en mycket intressant diskussion i skolan idag...i bamba (gbg ord för skolmatsal) av alla platser.

Vi satt bara tjejer vid bordet...och vi kom från det vanliga pratet om framtidsångest plötsligt in på familj. När vill vi egentligen skaffa barn (för det ville alla...eller i alla fall sa ingen något annat)?
Det visade sig att det skiljde sig enormt! Jag hade aldrig kunnat tro att det skulle vara så stor skillnad! En tjej ville ha barn när hon var 23-24...en annan när hon var 35. Men alla ville göra karriär.

Det fanns två olika sätt att se på det:

Få barn tidigt: Du är fortfarande ung när barnen är "stora", och kan då njuta av livet. Om du är mammaledig så tidigt kan du senare fokusera på karriären, och du blir inte diskriminerad "eftersom du ändå snart kommer att bli mammaledig". Barnen är ju inget hinder, de kan ju följa med på resor och annat...

Få barn sent: Du hinner leva DITT liv ganska länge, innan ger det till någon annan. Du har troligtvis hunnit jobba dig upp på karriärstegen och kan nu ta ledigt utan att det gör så mycket...dessutom har du stabil ekonomi. Du kan vara ung när du är ung, och förälder när du blivit äldre.

Själv tillhör jag nog den senare kategorin...och det har nog att göra med hur ens egna föräldrar gjorde. Mina föräldrar var ju gamla när de fick mig. Överlag var det just tjejerna med unga föräldrar som ville få barn tidigt... Det är ju en ganska intressant observation.

Hur är det för er? Har ni ens börjat fundera på det?

Jag blev riktigt rädd när jag hörde att en tjej ville ha barn när hon var 22. Inte för att det egentligen är så ungt, utan för att det är så snart. Vi (okej då, de) är snart 18. Det är nästan som att skaffa barn nu. Och det är i alla fall inte jag mogen för...

Jag vet inte, det blir ju som det blir. Men det är så mycket i livet som man måste tänka över...man har ju ingen chans (enligt vad jag tror i alla fall) att göra om det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0