Falskleg?

Hm..jag skulle kunna hitta på ursäkter, berätta om hur hektisk min jul har varit (vems har för övrigt inte varit det?) och lite annat...men det gör jag inte. Jag kan bara säga att jag är ledsen för att jag (än en gång) har misskött bloggen...

Men jag har helt enkelt haft annat för mig.

Jag har dock (som tur är) inte slutat tänka, bara för att jag slutat blogga, och det som gnagt mig mest under julen har varit denna obehagliga åldersnoja, och velandet med falskleg.

Vill jag ha falskleg? Jag vet självklart att det är olagligt, och för den delen omoraliskt, men det faller ungefär i samma fack som nedladdning, det sk. "men alla andra gör det ju, så varför ska just JAG tvingas avstå från ett privilegium alla andra har, jag är ju inte SÅ jäkla pretto"-facket.

S fyller 18 om en månad. Jag har redan missat två fester för att jag inte haft falskleg. Jaha, bara det, kanske ni tänker (det är vad alla prettovuxna jag diskuterat det här med sagt i alla fall). Men det är inte så bara. Och visst, två fester vem bryr sig. Men 1 år av missade fester?! Jag bryr mig!
  Mitt sociala liv kommer att DÖ. Jag kommer att missa ALLT. Och det är inte rättvist. Jag vill inte att mina kompisar ska behöva välja mellan lojalitet till mig och att ha kul (till viss del därför att jag vet vem som kommer att vinna den kampen...och jag kan inte ens vara sur för det).

Vi lever i ett land med lagar som alla bryter mot. Jag måste välja mellan att ha ett liv (och jag menar inte att tillhör "inne-gänget", utan vilket gäng som helst), och bryta mot lagen, eller att sitta ensam hemma alla helger framöver så att jag kan få ett körkort när jag väl bestämmer mig för att köra upp... 

Och det värsta, det värsta är ångesten. Den där känslan kvällen efter när alla berättar om hur "KUL!!" det var, om allt som hände, och om hur "lätt det var att komma in", och alla "åååhh...du skulle ha varit där!".

Jag orkar inte. Jag vill inte. Jag förtjänar inte det här. Hur tänkte dem som lät oss börja skolan ett år tidigare??

Ja visst, de får gärna gå i samma klass, plugga lika hårt, och ta död på sig ett år tidigare, men gud förbjude att de får några rättigheter, som t.ex. att  komma in på krogen ett år tidigare, så att de inte tvingas bli kvarlämnade ensamma, utan kompisar och känner att lagarna i det här landet bara finns till för att förstöra...

Självklart överdriver jag. Självklart dör man inte av att sitta hemma. Självklart är det här inte speciellt viktigt. Men det är onödigt. Och jag känner mig bortglömd. Varför planerade de inte lite bättre? Kunde de inte ha kommit på en bättre lösning?

Min Sk-lärare förklarade för vår klass i 1:an att en lag inte kan finnas om den inte följer den allmäna rättsmedvetenheten. Jag har stött på minst 3 lagar som gör nästan alla 15-19-åringar kriminella. Betyder inte det att någonting är fel? Någonting. Kanske är det vi, kanske är det lagen. Men någonting.

Jaja, jag ska sluta tjata. Fast jag tycker politikerna borde lyssna. Fast jag tycker att något borde göras. Fast jag fortfarande inte kan bestämma mig för om det är värt att skaffa falskleg.

Babyfood

Kommentarer
Postat av: Malin

haar samma problem! förstår preciis hur du täänker x)

2008-06-05 @ 12:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0